Ett par dagar förlorade

känns lite lustigt att förlora ett par dagar bara sådär.
Detär iallafall så det känns när man åker in för operation på
måndagsförmiddagen och kommer hem strax innan lunch på
tisdagen - helt utan nåt direkt minne senare än strax innan op.
Jag vet att jag pratade med både Peter & mamma på kvällen
efter min operation, men har inte en susning om vad vi sa...

Tisdagkväll & natt har tillbringats hos föräldrarna eftersom Peter
varit på tjänsteresa - har varit skönt med hjälp med flickorna.
Pojkarna är ju i Bromölla & har det hur bra som helst :o)
Jag har världens bästa inackorderingar & hjälpar i stallet, som
sett till att hästarna fått mat & kommit in och ut och dessutom
har de medicinerat min häst. Tusen tack för det!!

Nu känns det ganska okej, jag är tungt drogad på smärtstillande
och ska träffa sjukgymnasten imorgon för att komma igång med
träningen - rehabiliteringen börjar nu om från noll igen och jag
har väl sådär minst 6 månader framför mig igen med träning...
Benet svullnar och värker lite, men de hade jag förväntat mig så
summa summarum känns det bättre än jag trodde innan.
Fortfarande är fotledsfrakturen det värsta jag varit med om. 

Mer viltspår

Familjeäran räddades idag av denna lilla näsan...

Tesla gick ett viltspårprov i anlagsklass med resultatet godkänt :o)
Själv tog hon saken med ro och visade denna sidan: *gäääsp*

Efter spårprov var det lite Teddybus hemma på gräsmattan.

Grabbarna har fått åka till Hundpensionat Villagatan - de ska stanna
hos Britt & Rolf tills nästa helg, pga min knäoperation. Puss på er som
ställer upp & tar hand om våra pågar.

Hundrastare/Taxi/Hemsamariter Ekvägen kommer att hjälpa oss att ta
hand om det här hemma - hundarna & mig, puss på er också.

Skönt att familjen finns! Nu väntar en tids sjukskrivning...

Viltspår


Russin har gått ett öppenklass viltspår idag - resultat noll :o(
Hon började sådär med en del kryssande, sen tog hon återgången
helt klockrent! Sen spårade hon på ganska bra och sen tröttnade hon.
Domaren sa att hon hela tiden visste exakt var spåret gick, men att
hon inte var fokuserad nog på det utan kollade allt annat under tiden
också. Därför fick vi en nolla idag - jag valde att ta sista delen med
korrigeringar för att sluta bra och då tog vi en nolla istället för en trea.
Trist, men det kunde gått - nu får vi vänta till våren, eftersom jag ska
rätta till mitt avslitna korsband på måndag sen är det låååång träning
innan man är tillbaka på "gå" (och särskilt gå i terräng).

Ännu en passerad helg

**HJÄLP** vad tiden rusar iväg.
Helgen som gick tillbringade vi till största delen i Bröndby - Köpenhamn.
Russin & Tesla var anmälda till internationell utställning både lördag och
söndag - på söndagen var det Köpenhamnsvinnare.

På lördagen dömdes parson av en norsk domare som var bra med hundarna
och som förklarade deras fördelar & nackdelar när han placerade dem.
Russin fick Excellent i championklass, placerades 2:a efter förra årets
världsvinnare i championklassen och sen även som BT-2 :-)
Tesla fick också Excellent, i juniorklass och blev etta i sin klass mot en
annan juniortik. Sen blev hon tyvärr inte placerad i BT-klassen... Trea blev
Newt och 4:a blev Jackie, så det var hård konkurrens.

På söndagen dömdes parson av en dansk domare (Tina Grubbe) och
Russin fick excellent i championklass och sen placerades hon 3:a efter Newt
som blev 1:a och samma tik som vann på lördagen blev 2:a i chkl.
Tesla fick ett Very Good på söndagen, med en bra kritik, så det var väl ok.
Tikklassen slutade med att Jackie blev BT-1 med cert (och med det blev hon
dansk och nordisk champion!! GRATTIS!!!) & cacib, Newt blev 2:a, världsvinnaren
3:a och Russin 4:a.

Syrran var snäll och tog hand om Grabbarna Grus som fick stanna hemma
i helgen. Puss puss på dig Tina!

I helgen såg jag detta på en av våra promenader...
Jag trodde McD var snabbmat??!


och så måste jag visa en bild på lilla Råttan / Apan alias Tesla,
pga henne måste vi numera ha galler för stalldörren...


En veckas jobb nu, sen väntar korsbandsplastik :o) och sjukskrivning...

Helgen v 37

Barndop i lördags avlöpte väl. Huvudpersonen sov sig igenom ceremonin
och blev lite irriterad över att väckas med vatten mitt i skönhetssömnen
- men sen fortsatte han att sova vidare helt obekymrad.
Elias - före själva ceremonin

Faddrarna - Farbror Peter & Faster Anneli

Storebror Jacob håller Elias under ceremonin

Mamma Anna-Karin & Pappa Fredrik med Elias

Vår doppresent - ett par skinnbrallor! På baksidan är det en tass oxå.


Utställning för Tesla & Teddy på Sofiero igår - båda med släta ettor.
Domaren var en dam som utnyttjade hela färgskalan så det var
väldigt bra. Varför HP och CK hölls inne fick vi också reda på och
det var helt ok igår.

Russin & Jonte var i Danmark på grytprov igår. Jonte gick enligt
hussen ganska bra och slutade på 68p (lite sämre än sist när han
hade 72) det var en liten miss på skarphed som drog ner från 4p till
3.5p och med koeff 8 på det så blev det lite lägre poäng.
Russin skulle jag helst inte vilja referera...
Hon började tydligen bra, men sen fick hon ett flipp och vimsade
mest runt ovan mark ?! Husse avbröt provet... Till hennes försvar
får vi säga att hon just löpt klart och ibland haft lite underligheter
för sid vid den tiden även förut, men då vi tränade mitt i löpet så
var hon som en kobra.
Tacka vet jag hanarna, iaf när det gäller arbete!!


Civilkurage - eller uppvigling?!



På Staffanstorps kommuns hemsida kan man läsa att man arbetar för
"att skapa en säker och trygg kommun att leva, bo och verka i".
Något som rimmar ganska dåligt med samma kommuns beslut att ta
bort gatubelysningen på landsbygden... Detta har redan gjorts, så nu
är kvällarna MÖRKA ute hos oss, till fara för ryttare och hästar, joggare,
gående med eller utan hundar, stavgångare, cyklister och alla andra
som rör sig på eller intill vägarna.

Vi har startat en namnlista som redan börjat fyllas på väldigt bra och
denna ska lämnas till kommunen med ett krav på att vi får tillbaka
minst de armaturer de tagit bort, men även några fler bör monteras
för att ÖKA säkerheten - något som de ju uppenbart tycker är viktigt
om man läser på hemsidan.

Jonte 7 år!

Tro det eller inte, men lillstrumpan fyller 7 år idag!
Det är förstås nåt han inte direkt bryr sig om, han är fortfarande den
lille leksugne, busige knasbollen som han alltid varit.
Lite blekare i sin huvudteckning kanske, men i övrigt pigg och vital.
Här har han just flyttat till Skåne :o)

Med denna födelsedagen så övergår han helt i vår ägo, vi har ju haft
honom på halvfoderavtal med avelsrätten hos uppfödaren tills nu.
Enligt SKK's regelverk så övergår hanhundar på fodervärdsavtal i
fodervärdens ägo den dagen de fyller 7 år om inget annat avtalats.

Jonte är pappa till 14 valpar i totalt 4 kullar, sen har han faktiskt
både barnbarn och barnbarnsbarn också...

Gryttränar

Igår var det grytträning på schemat. 8 mil till Bjaeverskov i Danmark. Vi hade fått träningstid 19:45 och 20:00 och skulle vara sist, eftersom Russin löper. Vi var på plats 19:15 och fick vänta längre än tänkt, för de var aningen sena och sen kom det hundar med tid efter våra, men eftersom vi inte ville sabba träningen för nån annan så fick Russin vänta - och vänta - och vänta... Jonte gick väl vid 20:20 och Russin vid 20:50. Då var det mörkt. Tesla fick följa med, det var egentligen inte planen från början men hon hade dissekerat en av hemmatelefonerna på eftermiddagen så det var inte tal om att lämna henne hemma mer igår. Hon fick nosa på räven och skällde på den på båda sidorna, sen valde hon själv att söka sig in i gången & fram till kitteln. Det var kolmörkt, vi hade bara en ficklampa framme vid räven, men det gick fint ändå.
Som vanligt ville tullen inte titta på hundarna, men vi var inne & visade deras papper. Vi har aldrig fått hundarna id-kontrollerade i tullen, ett par gånger har det kollats att vi har rätt antal hundar jämfört med antalet papper & pass, men aldrig att det är rätt hund till papperna. Lite slappt tycker jag, eftersom det finns regler att följa men det skulle vara jättelätt att strunta i det eftersom myndigheten som ska kolla inte ens bryr sig nämnvärt...
I helgen ska Tesla träna med MrG, hemma i Sverige.