Upp som en sol...

Igår eftermiddag fick jag ett telefonsamtal från en av blomsteraffärerna i Staffanstorp
om att jag hade ett blomsterbud. Jag funderade på vad det skulle vara för, jag fyller
inte år, har inte bröllopsdag eller någon annan bemärkelsedag... Hur som helst så
hade jag vägarna förbi innan jag körde hem så jag åkte & hämtade blommorna
- som var från Siv, Yngve & Silla. Anledningen var att jag tagit hand om Sivs ryggsäck
som stod kvar i Mariannelund i söndags & skickade den tillbaka hem till Huddinge
i måndags.
Jag blev väldigt glad för blommorna! Som bonus förutom buketten fick jag en liten
krukväxt, eftersom jag hämtade och alltså var budet själv :o)
image699image700

...och ner som en pannkaka.......
Efter mitt powerplate-pass åkte jag med några papper till Malins jobb, vi stod &
pratade en stund & när jag åkte hem igen var jag lite ouppmärksam och VIPS
så viftades det med en röd liten lampa framför min bil *morr* Poliskontroll :o(
Jag fick göra ett alkotest (nåt som jag GLADELIGEN skulle göra varje dag om det
fick ner antalet berusade förare i trafiken) och sen hade jag enligt "lasermannen"
kört 17 km för fort... Tja, det gjorde jag säkert, men på platsen där förseelsen skedde
är det en BRED väg som det tills för inte så länge sen varit 70 km/h, det är inte inom
nåt direkt bostadsområde, utan i utkanten av byn - helt idiotiskt ställe att stå på
(enligt mig då...) - men tydligen säkert i avseendet att samla in så mycket pengar som
möjligt till poliskassan.

Så, nu har jag oxå kvalat in till Nordiska fartsklubben som Lena döpte den till efter
att vi varit i Hamar i november. Men man får väl se det som att det ändå kanske är
billigt med tanke på antalet kilometer man kört sen förra gången jag fick böta -
det var 1994.

Parsonintensiv helg!

Denna helgen skulle man behövt klona sig, det var ju årets första parsonpromenad
i Bokskogen, sista söndagen i månaden som det är idag - & samtidigt avhölls
Parsonklubbens konferens och årsmöte i Mariannelund.
Peter & Marjan tog hand om parsonpromenaden & jag åkte till årsmöteshelgen.

Som synes gjorde vikarierna ett finfint jobb, 8 deltagare idag :o)
image678

Malin (madofi) & jag packade in oss, Russin & Fido i Peters bil i fredags & åkte till
metropolen i småländska skogen:
image679
På fredagen var det becksvart när vi kom fram, & det hade REGNAT precis hela vägen
På lördagen var det grönt & fint i omgivningarna, under dagen kom ett litet regn som
övergick i stoooora snöflingor och nån timme senare var allt vitt!

image691image692
Det snöade även under natten till söndagen, så det blev riktigt snöbus för hundarna!

Dessa bilderna på bilen är tagna med ungefär ett dygns mellanrum !?
image680image681
Samma med huset som vi tillbringat helgen i (Malins & mitt rum längst ner till höger)
image682image683

Några bilder från konferensen & "efterkonferensen" (läs: förfesten)
image684
image686

Medföljande hundar rastades med jämna mellanrum, här är det Eva med
sina vovvar Brownie & Lava ("Lavakaka") och "Madofi" (utan Doggy denna helgen)
image687image688

Vi gratulerar Malin till titlarna "Årets arbetande parson" & "Årets lydnadsparson"
och även en andraplats på "Årets viltspårparson" med Doggy GRATTIS!!!
Prisutdelning på lördagkvällen och så en bild på lillebror Fido :o)
image693image694

Årets parson Mistral ägs av Anja Månström (delad plats med en Radagast-hund)
och årets "BIM-parson" (bästa utställningsparson i motsatt kön) är Lene Nordströms
Frederik. Årets utställningsparson blev  Russins kullsyster Bizzi.
image695image696

Här kommer bilderna jag glömde lägga in igår på "Prinsessan Russin"
image697
image698

Tack alla som var där för en trevlig helg med en hel del bra saker som diskuterats
och med en hel del för parsonklubbens styrelse att ta itu med!

Parsonhelg stundar

Till helgen är det Parsonklubbens årsmöte och medlemskonferens i Mariannelund.
Det ska bli kul att träffa likasinnade & prata om rasens vidareutveckling och få höra
andras åsikter & planer.
Malin & Fido åker med mig & Russin imorgon eftermiddag. Peter stannar hemma
med Jonte & Popper. Någon måste ju vara på plats på parsonpromenaden på söndag!
Denna gången lastar Malin & jag "lillavolvon" V50:an med hundar, väskor, godis, cider,
rödvin, kläder, lakan, burar & annat man kan tänkas behöva en helg i Småland.
Bild på Russin som jagar Fido
image675
Russin & liiiiten Fido                              Närbild på "Ruskpricken"
image676  image677

Cuz-lek i januari

Alltid lika kul att fotografera vovvarna när de jagar CUZ!
image670image672 image673
image674

Blogg med bilder :-)

Nytt år betyder i många fall årsmöten, så då var det dax att återlämna vandringspriset
som Mickey & jag fick förra året för bästa LB-dressyrekipage 2006.
image661image660
Idag har jag roat mig med att ta lite knasiga bilder på vovvarna, här kommer de:
Full koll på besök                                    Jonte & Russin brottas
image663image664
Jontes nos                                                       Popper tittar ut
image665image667
Jontes tänder                                                  Russins tänder
image666image669


Ögonlysning ua

Jonte & Russin har idag på morgonen träffat veterinärerna Ida Möller och Annette
Andersson på Malmö Djursjukhus för att bli ögonlysta. Det gick alldeles utmärkt
och båda vovvarna skötte sig med den äran.
De fick pupillvidgande droppar av en sköterska, höll full koll i hela korridoren och
fick samtliga som passerade att stanna till & hälsa och klappa lite :o)
Russin först upp på bordet & hon var stilla & tålmodig, trots att båda veterinärerna
skulle kolla (eftersom Annette är under utbildning) så satt hon stilla och fint medan
Jonte undersökte hela rummet noggrannt. Jonte var lika snäll och stilla som
Russin - ibland är det fördel att vara "utställningshund" med bordsvana & vana vid
att bli klämd & pillad på.
Resultat på båda var utan anmärkning, vilket jag förväntade mig, men nu har vi det
på papper också.

Har hittat träningsformen för mig

Ikväll har jag provat på "Power Plate" och det ska jag lätt skaffa ett träningskort på :-)
http://www.pulz.be/  & liter mer om plattorna:    http://www.powerplateusa.com/
Det blir som styrketräning i första hand, sen kan man kombinera det med en
crosstrainer & få upp lite flås oxå. (Sen kan man ju dessutom cykla till träningen när
det blir bättre väder) Nu jäklar ska vågen få se :o) *tummen upp*

iiiiiiiihh - fel på vågen??

JA, nåt måste det vara iallafall, för inte väger jag väl vad den visade igårkväll???
Eller så gör jag det, trots att alla kläder fortfarande passar.
Syrran & mamman ska ta ett vattengympapass ikväll, det lär ju vara läge att hänga på och så har jag fått tummarna loss och bokat in en "prova-på"-träning på PowerPlate vibrationsträning på torsdag.
Tydlig skillnad på kroppen efter att jag lämnat ut hästen - mockningen & övriga stallsysslor gör visst mer nytta än man tror, så nu får jag ersätta det med nåt annat. Ser fram emot ljusare eftermiddagar också så att hundpromenaderna kan bli längre än de är nu...

Göteborgshelg

I torsdags eftermiddag packade vi bilen med Jonte & Russin och styrde mot Göteborg.
Popper hade vi lämnat redan på morgonen hos syrran, eftersom han inte skulle ställas
ut på My Dog i år.
Vi checkade in på Scandic Crown, där flera andra parsonägare också tänkte stanna :o)
och gjorde inte mycket mer på torsdagskvällen mer än att packa ur bilen och promenera
med hundarna innan vi stupade i säng.
Fredag morgon bar det av till Svenska Mässan där My Dog 2008 gick av stapeln.
Med förmodligen en ENORM tur lyckades jag få den antagligen sista parkeringsplatsen
i hela P-huset Focus...
Fredagens utställning var internationell och i parsonringen blev det en norsk tik som
blev BIR och en amerikansk hane som tog BIM. (Newt & Thunder) Jonte blev 4:a med
CK i championklassen och oplacerad i bästa hane. Russin blev 2:a med CK i jaktklassen
och sen 4:a bästa tik.
Bästa hanar var Thunder, Chippo, Trout, Sven och Frederik.
Bästa tikar var Newt, Bizzi, Cleo, Russin & Tammy.
Jonte på fredagen                                  Bästa hanhundsklass fredag
image640image641
Russin på fredagen                               Bizzi & Russin i jaktklassen på fredagen
image642image643
Bästa tikklass fredag                                   BIM & BIR fredag
image644image645
BIR Newt med lycklig husse Kenneth       Parsonmiddag på HardRockCafé
image646image647
Parson Syd & Mitt & Norge invaderar Parson Väst  (Middag på HardRockCafé)
image648image649
image652image650
Jonte & Russin på hotellet (Russin i höglöp... Jonte är nog en cool kille får man säga)
image651image653

Över till lördagens övningar. Visa efter fredagens parkeringsdrama startade vi i
MYCKET god tid & var på plats vid ringen halv 9 - & vi fick en bra P-plats i Focus.
Utställningen på lördagen var Svensk Vinnare -08, så några nya bokstäver stod
på spel. Jonte blev 3:a med CK i championklassen & oplacerad i bästa hane.
Russin blev 2:a med CK i jaktklassen och sen Reserv bästa tik.
Bästa hanar var Absolut Passion, Frederik, Trout, Thunder & Chippo.
Bästa tikar var Cleo, Bizzi, Newt, Vulcania och Russin.
Jonte på lördagen                                   Bästa hanhundsklass lördag
image654image655
Russin på lördagen                              Bizzi & Russin i BT-finalen på lördagen
image656image657
Bästa tikklass lördag                                   BIM & BIR lördag
image658image659

Efter att ha kollat igenom mässutbudet med hund- och ägartillbehör så packade
vi in oss, Jonte & Russin och Malin & Fido i min älskade "gamla Bettan" och styrde
hemåt. Det tog en aaaning längre tid än normalt, för den skånska vintern valde att
slå till under lördagen & det spred sig norröver med ISREGN, STORMBYAR och
minusgrader = isglaserade polerade vägar som inte är att leka med. Från Varberg
ungefär blev det att hålla rejäla avstånd och en hastighet på sådär 60 km/h i snitt.
En del avåkta bilar såg vi på väg hem, men de flesta hade vett nog att ta det piano.
Det tog nästan 4h att komma hem mot normala 2.5 - 3h & då var det andra delen
av vägen hem som blev fördröjd.

Tack till alla "parsoner" & vovvar för en trevlig helg & hoppas att vi ses snart igen.
Flera av er hoppas jag på att träffa på parsonklubbens årsmöte i Mariannelund.


2008 har börjat

Vi tar & börjar året med MyDog i Göteborg.
Internationell utställning både fredag & lördag för parsons,
på lördag är det dessutom Svensk Vinnare -08.
Vi ses där! :-)