Riktiga Råtthundar!

Släppte ut Jonte en liten stund i trädgården medan jag hämtade en grej i stallet.
När vi skulle gå in såg jag att han jagade nåt (betydligt mindre än en igelkott, så jag lät
honom hållas). Släppte ut Russin till hans hjälp och ett par sekunder senare låg en död
vattensork för mina fötter. Två blodiga vovvar har nu duschats och råttliket förpassats till
gödselstacken, där det gör en katt, kråka eller skata glad.
Det är faktiskt årets andra döda "råtta", den första (också en vattensork) tog Russin i
somras innan poolen skottades igen med jord, medan det var betongblock mm i gropen.
Även den gången var det Jonte som initierade att det var något där...
Han är scannern & hon är killern.
image551
image552
image553
Såhär ser en vattensork normalt ut...
image554

Mickey ska lånas ut

Från nästa helg flyttar Mickey till grannen (!) för att vara Jaris foderhäst.
Det är ett beslut som kommit under sommaren & hösten, när de tävlat
och tränat mer och mer, och jag har känt att mitt intresse har svalnat lite.
Att hålla en häst i tävlingskondition kräver mer tid än jag har, även om
Jari tagit mycket av arbetet som tills nu. Det känns som om jag kommer
att både äta kakan och ha kvar den! :o)
Mickey var ju när jag köpte honom Hästen med stort H! -det är han såklart
fortfarande. Hans blick gick rakt in i hjärtat & jag kände att den hästen SKA
jag ha, det där är min häst. Att han sen visade sig ha talang utöver det
vanliga var ju en bonus... Nu ska han tränas & tävlas ett tag för att se hur
det går och hur han tycker det funkar - hittills har det varit riktigt bra.
Att låna ut Mickey till Jari känns inte alls oroande, han är minst lika fäst vid
Mickey som jag är, och väldigt mån om hans absolut bästa. För att kunna
prestera måste man må bra och ha ett roligt liv och det kommer han att
ha med Jari. Eftersom flytten handlar om max 200 meter, så kommer jag
ju att kunna hälsa på varenda dag om jag vill!
Sen återstår att se om jag känner mig mindre stressad med ett projekt
mindre ett tag. Hundar, hem & jobb kan nog räcka.

Oktoberpromenad

Dags idag för den månatliga parsonpromenaden.
Efter en skön sovmorgon (en extra timme efter vintertidsomställningen) åkte vi ut till
Torup/Bokskogen vid 11-tiden. Malin hade förvarnat om att det skulle vara Yddinge-
loppet idag & vi kunde alltså inte parkera på vanligt ställe, utan vi fick omdirigera
deltagarna till Parkvägens parkering istället, där vi gick Kejsarstigen på 2,6 km idag.
Dagen bjöd på ett riktigt härligt höstväder.
Deltog idag gjorde Doggy & Fido med husse & matte, Russin, Popper & Jonte med
husse, matte och "mattemor & mattefar", Kim med sin husse & matte, och Kia med
matte & lillhusse. Några av personerna saknas på bilden, som togs av Peter.
image550

Poppers provsvar

Fick provsvaret på Poppers bortopererade testiklar idag. Inga tumörer!!!
Men det var lite konstigt ändå, för det fanns förändringar. Den ena hade
tillbakabildats med bindvävsinslag (?) och den andra hade påbörjat samma
procedur. Veterinären tyckte ändå att vårt beslut att kastrera varit korrekt, för
vi hade noterat en förändring, bara det att det inte var en testikel som växt,
det var en som krympt. Vet hade ingen förklaring på varför detta hänt, men
det var tydligen inte jättevanligt. Popper verkar som sagt lika glad ändå hittills,
han är nästan piggare än innan operationen :-)
Vi kommer att passa noga på hans vikt, men jag hoppas att han blir som sin
morbror Nisse, oförändrad både till sätt & i vikt.
Tjolahopp!

Skiftarbete...Zzz..Zzz..Zzz

image544
Det är just nu en period på jobbet då vi är ett antal personer som jobbar i skift för att
korrekturläsa produktionens styrprogram och det har för min del inneburit en störning
i dygnsrytmen. Det var längesen jag var såhär trött... Har haft passen 7-15 eller 14-22, i
fredags & lördags följde de på varandra, så det var sluta jobbet & hem och sova & tillbaka
till jobbet.

Lördagskvällen tillbringade Russin & jag i Hässleholm på Golden Go - en utställning för
hundar som under året blivit BIR, BIM eller champion på någon av SKK's officiella utställningar.
Utan att ha en aning om vilken typ av bedömning eller vilken domare (det var HEMLIGT(?))
det var så anmälde jag Russin & åkte dit. Det visade sig vara utslagstävlan (matchshow)
och vi lottades mot en dvärgschnauzer... Gissa hur det gick? Jo, Russin gick som en
stjärna, men vad hjälpte det när domaren knappt såg åt vårt håll?
Tack & hej efter första rundan. Men en fullständigt ENORM rosett fick vi med oss hem
(och en lite glassig nummerlapp), jämför med Sydskånska kennelklubbens CK-rosett,
som är ganska väl tilltagen...
image545 image546 image547
Uppdatering på Popper-fronten:
Han mår alldeles förträffligt bra! I måndags var vi och fick borttaget bandaget och
det såg fint ut. Stygnen ska sitta en vecka till, så det blir att vara trattkantarell ett
litet tag till. Han hänger GÄRNA med på promenaderna och äter som han brukar
så jag är inte det minsta orolig att operationen påverkat honom negativt - tvärtom.
Han muttrar som vanligt på sina småglin också, så även där är det precis som
det ska vara :o)
image548 image549


Popper tillfällig "Trattis"

Igår blev Popper kastrerad pga att hans ena testikel växt sedan i somras.
Det kändes bäst att ta bort båda, om det skulle visa sig vara något elakartat
som ligger bakom förstoringen. Operationen gick bra och han var lite låg,
trött och ledsen när han kom hem igår, men ville själv att vi skulle ta fram
DinoCuz en stund, så han fick leka lite stillsamt med den ett par minuter.
image540image541
Han har sovit ganska bra i natt, vi försökte ha honom för sig själv på en
madrass bredvid sängen, men det ville han inte alls, han slutade gnälla
när han fick inta sin vanliga plats hos mig i sängen :o)
image543image542
Idag har han suttit på sin sängkant som han brukar & vilar i soffan med
lillasyrran. Viktigast är att han får vara ifred för de andra, så inte de börjar
att pilla på bandaget som ska tas bort på måndag. Stygnen tas den 29/10.

Tecken på hösten

Ytterligare ett hösttecken har noterats i helgen. Mickey häst har blivit av med sin vackra
nästan svarta hårrem, han är helklippt på kroppen för att slippa svettas så mycket på
sina arbetspass i ridhuset i vinter. Denna gången lyckades vi även att klippa på benen,
nåt som jag inte provat innan (han har varit liiiite upprörd över klippmaskinen) men det
funkade riktigt bra - och så snygg han blev! Utan luddiga ben blev det mer tävlingshäst
över honom. Sen friserade Jari manen också så nu är han riktigt fin :-) Nu har han bara
vinterpäls i ansiktet, men DÄR går gränsen för vad man kan klippa med den stooora
maskinen. Krävs en mindre trimmer för att fixa till huvudet.

Vovvarna har lekt ute i det fina höstvädret hela helgen.

Hundbus & Storkrekord??

Härlig hösteftermiddag - det blir automatiskt hundbus på gräset bara man släpper ut dem :-)image526image527
Popper nöjer sig med titta på småglinens lek -En av storkarna från dagens rekord
image529image530

När jag kom hem idag så pågick betupptagningen för fullt på fältet precis
utanför trädgården. Jag kunde räkna in minst 40 st (!) storkar som gick och
plockade efter traktorerna. Måste vara någon slags rekord? Alla gick inte att få in
på en enda bild, men jag har fångat några i taget:
image532
image533
image534
image535
Jag lyckades fånga en glada (?) oxå, på lite längre håll... & en stork till i flykt
image536image537
& en fasan som var kompis med storken (?)
image538image539


Bilder i veckan

Bilder på mina trimmade vovvar. Undrar om Popper funderar på att skola
om sig till stående fågelhund?! Jonte håller tungan rätt i mun ;-)
image522image523
Man anar Jontes Mohikanfrissa här nedan. Russin har span på nåt intressant.
image524image525

Grattis Lill!

Idag fyller min kära vän Lill år!
*Hipp hipp hurraaaaa* (Hur gammal hon blir får hon själv berätta...)
Vi lärde känna varandra på jobbet för 9 år sen och har hållit kontakten
genom alla mina turer & arbetsplatsbyten de senaste 4 åren. Vi försöker
ses varje vecka, vilket inte alltid lyckas, men nästan :-)
Häst är väl den gemensamma nämnaren privat och min lille röda
stallkatt Audi är född hos Lill.
Hoppas du fick den rosa påsen idag, om inte så ska jag se till att du
får den nästa gång vi ses! Ha en riktigt bra dag.

Måndagkväll

Efter att jobbet klarats av på måndagen åkte jag hem & tog ut tre GLADA vovvar på en promenad i det fantastiska höstvädret. Vinden var lite kall, så man kände att sommaren verkligen är slut nu, men promenaden i solen med underbara höstfärger överallt & hundarnas uppenbara uteglädje gav mycket ny energi.

När vi kom tillbaka fick Mickey sin box mockad & maten framplockad, sen gick jag in för att klippa alla 54 (!) klorna. Efter det hamnade Popper på trimbordet (borde egentligen varit Jonte men honom tar jag nog tisdag kväll...) och blev av med lite av sina lockar och mycket av sin underull.

Mamma kom på besök en stund och medan vi väntade på att pappa skulle ringa för att vilja bli hämtad från sitt läkarbesök så passade vi på att äta lite kvällsmat. Nu ska de vila upp sig ett tag, vilket båda kan behöva.


Födelsedagar & grytprov

I veckan fyllde mamma & svägerskan år. Mamma fyllde den 4/10 & firades
den 6/10 och svägerskan fyllde den 5/10 och firades den 7/10.
Tack för god mat & trevligt sällskap i helgen!!

Russin gick sitt tredje GA-prov idag 071007 och blev godkänd!
Domare var Björn Dahlström från Vimmerby. Roligast på Russins protokoll idag
var att hon vägrade utkallning - eftersom vi haft problem på träning med att hon
gått ut och sen inte velat gå in igen så var det riktigt bra ;o) Istället tittade hon på
Peter när han kallade, passerade ettans utgång, fortsatte till hyllan igen och sen
till tvåan igen utan att ens snegla på utgången, och så lyftes hon på tvåan -
mycket nöjd med sitt arbete :-)
Husse, Russin & Domaren efter avslutat prov.
image520image521

Vill oxå passa på att tacka Jari för hjälpen med Mickey i helgen, hästen har fått sin
motion utan att jag blandat mig i alltför mycket. *TACK*

Öroninflammation, trimning & uppfödarutbildning

Jonte har öroninflammation :-(
Fick det bekräftat hos veterinären i måndags när vi var där på ett för
oss fullt normalt veterinärbesök, dvs föranlett av diverse olika anledningar.
Denna gången var det
1) för Jontes öra
2) för att få fyraveckosintygen & passen stämplade efter avmaskning
3) för att kolla misstänkt milt angrepp av något kryp, inget hittades, men
vi har fått medel mot rävskabb - för säkerhets skull - efter erfarenhet hos
en annan parsonägare som begärt detta men inte fått det förrän långt
långt senare - & det visade sig trots allt hjälpa med skabbmedel även
om symptomen på hundarna inte varit de helt tydliga klassiska för skabb.

Russin trimmades igår
Det var vissa diskussioner mellan henne & mig om var jag fick lov att
plocka hår, var det inte var så trevligt och var jag ABSOLUT INTE fick
lov att trimma... Inte för att jag tog hänsyn till vad hon tyckte, men viss
övertalning krävdes & efter en timme var hon ganska snygg.
Finliret på tassarna & i ansiktet kan jag ta en annan dag - hann inte det
oxå igår för House började ju på TV.

Uppfödarutbildning ikväll
Sydskånska Kennelklubbens uppfödarutbildning pågår och idag är det
andra gången med diskussioner med gamla & nya uppfödare.

ÅRETS FELSKRIVNING PÅ JOBBET
I en instruktion som gick på cirkulation för granskning och godkännande
kunde man läsa att det fanns en tillhörande checklista för luftburna
mikroorgasmer... *HAHAHAHAHA* Ska givetvis vara mikroorganismer