Parsonweekend i Norge

I helgen var vi i Norge och deltog i den årliga Parsonweekenden.
Med mig hade jag "bara" tre hundar i år - Russin, Jolly och inlånad Russell.
Popper var hemma hos Tina, Jonte hos Annika och Tesla hos Cissi.
Tack underbara hundpassare!!
 
Först ut på utställningen var Russell i Juniorklass.
Han skötte sig alldeles utmärkt och vann klassen med HP och skulle senare tävla vidare om dagens bästa hanhund. När samtliga hanar var bedömda så var det bara tre med HP, Russell och två champions (Bølle och Uno), så jag gick in och tänkte att det inte spelade så stor roll om han blev trea efter dem.
Det slutade med att Russell blev bästa hane, med motiveringen att de alla tre var av bra typ och att Russell är lite mindre än de övriga två gjorde att domaren ansåg att han skulle vinna.
 
Sen var det Jollys tur. I tikarnas juniorklass var de några fler deltagare, men det slutade med att hon också vann klassen, med HP.
 
Russin gick också i en ganska stor klass, VIP (Very Important Parson) = championklassen, där hon blev 2a med HP, slagen bara av en skotskfödd tik.
 
Alltså skulle båda mina tjejer in i bästa tikklass... 8 st tikar stod om 4 placeringar. Jag flirtade lite med Tone som var där för att titta, eftersom Berta har 6½-veckors valpar, och Tone tog Russin till en andraplats i bästa tikklassen!
Jolly blev tyvärr oplacerad, men gjorde ett bra jobb.
 
I finalerna fick Russin sen det allra finaste priset av alla - Bob Kåres vandringspris till bästa grytmeriterade hund!
I år var det extra spännande, eftersom det var sjunde året det delades ut och den hund som eventuellt fått det två gånger skulle vinna det för evigt. Klart man var nervös. På plats i klassen var tre potentiella evighetsvinnare, Russin, Bizzi och Uno och en nykomling. Russin drog det längsta strået och blev BIS-1 Jakt!! Kan inte beskriva hur glad jag blev!!
 
I Best In Show hade jag sen Russell och Russin som skulle in, så då fick Tone rycka in igen :)
Resultatet blev att Kari-Annes Wispa blev BIS1, Russell blev BIS2, Russin BIS3, sen har jag ärligt talat inte någon full kontroll på resten av resultatlistan... Får återkomma när den är på plats på NTK's parsonsida.
 
Lördagskvällen spenderades sedan i goda vänners lag med en jättegod middag, tapas till förrätt, biffgryta till huvudrätt och Evas eventyrliga ostkake till dessert... Hur mätt som helst efter detta! Sen var det lotterier med Anders som prisutdelare - blev som vanligt en ren stå-upp show !! Toppen.
 
Söndagen blev lite sovmorgon innan bilen packades, stugan städades och de 65 milen hem avverkades.
Urlastning av bilen, sen insamling av de utackorderade vovvarna - sen nattinatti.
 

Kommentarer

Skriv ditt meddelande här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback