Norsk Vinner-09 Lilleström

Helgen har tillbringats i Norge på Norsk Vinnarutställning i Lilleström.
Skönt var att den flyttats från Hamar ytterligare lite längre norrut,
eftersom det brukar vara snö och/eller halt när man kommer förbi
Gardemoen och har några mil kvar.
Vi körde upp i fredags och sov på Quality Hotel 33 i Oslo. Fräscht och
fint, trevlig personal och mycket folk på kvällen, nån fest föregick i
restaurangen men störde inte oss på 9:e våningen.
På lördagen körde vi mot Lilleström i vad vi tyckte ganska god tid,
det var enligt GPS-en ca 20 minuter dit. MEN i tunneln strax före
mässcentret var det totalstopp - för mer oorganiserad parkering får
man nog leta efter. Vi valde iallafall att ta en plats lite längre bort och
gå - det gick säkert fortare än att leta plats. Sen tyckte vi att det
började kännas lite bråttom.
Vi fick med alla grejor och kom in i hallarna & hittade vår ring och
våra vänner som tagit upp nästan en hel sida så att vi alla fick plats.
Det var trots allt ganska gott om tid...
När vi fått våra grejor på plats kom även Marianne med Wilma och
hon ser så fin ut!
Det var 28 parsons anmälda och de dömdes av danska Tinna Grubbe.
Först ut av våra var Jonte i championklass. Han fick 1:a i kvalitet och
blev sen 3:a (om jag minns rätt) i championklassen.

Sen var det Wilma i juniorklass. Marianne bestämde sig för att hon inte
ville visa henne och frågade mig - och det gjorde jag naturligtvis gärna.
Det gick jättebra - Wilma var så duktig och lätt att hantera så hon fick
en 1:a och blev 2:a i juniorklassen med CK.



Tesla hade jag anmält i unghundsklass - hon fick också 1:a med CK
och vann sin klass.


Russin gick i jaktklass mot syrran Bizzi, båda fick 1:a och CK och Russ
placerades som 2:a.

Alla våra i bästa tikklass alltså - Russin var den som placerades, hon
blev 4:a. Tyvärr så smög juniortiken som slagit Wilma in på andraplatsen
och tog certet, så vi får väl försöka om igen för det norska & nordiska
championatet. Cacibet har vi ju ändå också kvar så - vi återkommer :o)

Efter rasbedömningen hade vi lite tid att bara umgås och prata och ha
det gott, sen skulle vi vara några som deltog i rasparaden i stora ringen.
Jag hade övertalats att ta med hela min ryttartävlingsutrustning, så med
lånad hatt (TACK JARI), tävlingskavaj, vita ridbyxor, ridstövlar, handskar
och dressyrspö visade jag Jonte & Tesla i rasparaden tillsammans med
Lena, Siri, Kari-Anne, Tove, Knut och Monique - vi hade garanterat flest
hundar med oss iallafall! Speakern lyckades sen läsa på FEL RAS så det
blev tvärstopp när han sa att parson inte används i praktisk jakt...
Det fick han ändra och sen fortsatte vi varvet ut.

I finalringen gjorde Monique & Jackie som vanligt ett jättefint jobb men
blev tyvärr inte uttagna till placering.
Tesla håller om sin husse med tassen & pussar honom på näsan

Efter utställningen packade vi ut allt i bilen och hade bestämt att vi skulle
äta middag med Lena, Britt, Kari-Anne & Siri så de kom till parkeringen
som vi stod på, så tog vi middagen på den indiska restaurangen alldeles
bredvid mässan. Jag som inte är så glad i stark mat blev glatt överraskad
när det jag fick var starkt för mig, men väldigt gott och ändå med en god
smak som inte försvann i det bara starka.
Efter maten sa vi hej till Lena & Britt och följde sen Kari-Anne & Siri hem
till Kari-Anne där våra hundar fick låna trädgården för att rasta av sig
och springa lite lösa. Det var beckmörkt men de fixade att köra lite race
ändå. Tack för lånet!!
Sen körde vi vidare in till Fredrikstad och letade upp Quality Hotel där.
Här var de betydligt mindre vänligt inställda till hundarna :o( och sa att
de egentligen skulle ha 300:- extra PER HUND för den extra städningen
de skulle orsaka ?!??!! Jag sa att jag blivit informerad om att det kostade
300:- att ha hund på rummet (inte att det var per hund) och de gick
med på det. HUR mycket extra kommer de att städa tror ni?? Knappast...
Det syntes inte att vi haft tre hundar på vårt rum.

På söndagen tog vi lite sovmorgon, rastade hundarna lite snabbt och
satte sen ut dem i bilen (med täcken) när vi åt frukost & checkade ut.
Sen åkte vi till Gamlestaden i Fredrikstad & gick runt i de gamla gränderna
och på vallgravskanten. Väldigt vackert och kul att det är bevarat.








Resan hem gick problemfritt med tre trötta musketörer i burarna :o)


Det största intrycket i Norge gjorde Malin på mig när hon fick träffa
Jonte, hennes 'Knerten's barnbarn. Det var så jag fick gåshud.
Kram på dig Malin!!
'Knerten' Revefotens Dirty Trick


Tack alla som var på plats för en trevlig helg och hoppas vi ses snart igen!!
-----------------------------
Popper var pensionärshund hos mina föräldrar även denna helgen, nåt han trivs
alldeles ypperligt med.
-----------------------------
Vi har fått lite bilder från Annette & Josephine (Sweetjumper's) från förra helgen,
kolla inlägget från Hedensted igen!

Kommentarer
Postat av: Lena

Hei og takk for trivelig selskap! Ser at dere fikk med dere en hel del av Gamlebyen i Fredrikstad også :-)



Vi hørs!



Mvh

Lena


Skriv ditt meddelande här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback